Pluto


Notes On "PLUTO"

SoundCloud / YouTube (with video)


(TM writes:)

The dwarf planet Pluto was previously thought to be a dark cold dead world with its odd orbit, but in 2016 a flyby of NASA’s spacecraft has revealed that it is more colourful, covered with ices, snows on mountains, etc… ie, more alive.

In prior to making the music we first created this video (on YouTube), a simple series of photographs capturing the terrene. The next thing is to ask ourselves what music is suitable.

Or, rather, what music do we want to listen to along with the images? How can we make purely musical ventures there? The key to these questions were not only the atonality but also “the real rhythmlessness,” pursuit of irregularity.




(TI writes:)

What I was thinking when composing


I created this song, as TM wrote, imagining what the irregularity, atonality and beauty (most importantly!).

In addition, what I was thinking about was “to express the sound that can not be recognized as some pitch and regular rhythm on the five-line score.

The difference between this track and so-called noise music is that all the sound components are "not noises, but musical instruments." Therefore, I did not process the instrument musical tone at all either and did use only the preset sound of GM sound sources as they are.

This was extremely difficult and fun.

Concrete difficulty and troublesomeness is to use the musical rule of 12 notes, and clarify the beautiful sound that is outside the rule of the combination in yourself (to make it clear, the tool of the five-line-score is Convenient),And it was the repetition of the work of choosing the place to use it and the place not to use it and arranging and considering it.

Because I do not use the "musical rules" that are beautifully sounded, but I can not easily reach the "beautifully sound" just by trying out vaguely random sounds.

However, as I repeated the process, the process of clarifying what “sounds beautiful for myself” was very enjoyable.

What I realized with this was that even if humans (I) try to create something without regularity, they always try to find something regular.

In other words, it means that the new regularity is arising in the fact that "the beautiful sound for myself is clarified, excluding regularity".

And it was also the rule to try to resist it.

Also, another thing I realized is that "no regularity" and "randomness" are not necessarily equal.

Even if you keep rolling the dice randomly, the probability of appearing numbers will be equal as you repeat, which is the same as creating regularity.

The fact that you are writing music on a five-line-score is also the choice of pitch among the 12 sounds, so even if you choose randomly, it will eventually result in some regularity.
So, I was thinking that I wanted to listen to this track for a long time, but I was not able to create a "long track".

Are the laws of nature, the laws of the universe based on regularity, not based on others, and some that are not, what are they? It is full of things I do not know yet.

What I have felt is that "what the human being finds itself" may be regularity.And, "It's artificial is irregular, isn't the ultimate of creation?"



MIXING


From the above concept, in this track, even when mixing with StudioOne, the data at the time of composition with Musescore (tones, notes) are hardly modified, and only the correction and reinforcement of the sound quality are limited.



「作曲の時に考えていたこと」


この曲はTMが書いたように「不規則性、無調性かつ「美しい」曲(これがいちばん大事!)」とはどんなものだろうか?ということを想像しながら創りました。

加えて、私が考えていたことは「「五線譜」で音程感、規則的なリズム感じられない「響き」を表現する」ということです。

この曲と、いわゆるノイズミュージックと異なる点は、構成されている音そのものは「ノイズではなく、器楽音」であるということです。

よって、器楽音も一切加工せずGM音源のプリセットの音をそのまま使っています。

これは極めて、「難しく、めんどうくさく、しかも楽しい」ことでした。
具体的な難しさと面倒さとは、12音という音楽的な規則を使いつつ、その組み合わせのルールの外にある美しい響きを、自分の中で明確化すること(明確化するには五線譜というツールは便利です)、そして、それを使うところと使わないところを選び、配置、検討する作業の繰り返しだったことです。

なぜなら、美しい響きとされる「音楽上の規則」を使わないが、しかし、ただ漠然とランダムに音を試していているだけでは「美しい響き」にはなかなか行きつかないからです。

ただ、その過程を繰り返していくうちに、「自分にとって美しい響き」とは何か明確化していく過程はとても楽しかったです。

これで実感したことは、人間(私)は、規則性のないものを創ろうとしても、必ずどこかで規則的なものを見出そうとすることでした。

言い換えると、「規則性を排した、自分にとっての美しい響きが明確化される」ということそのものに新たな規則性が生じているということです。

そして、それに抗おうとすることもまた規則だということでした。

また、もう一つ私が実感したことは「規則性がない」ということとランダムとは、必ずしもイコールではないということです。

サイコロをランダムに振り続けても、繰り返していくうちに、出現する数字の確率は等しくなり、規則性が生じてくるということと同じです。

五線譜で音楽を書いているということも、12音の中で音程を選んでいることなので、ランダムに選んだとしても、最終的にはなんらかの規則性に帰結します。

なので、私自身は「この曲を長く聴いていたい」と思っているのですが、「長い曲」を創ることはできませんでした。

自然法則、宇宙の法則が規則性に基づいているのか、基づいていないのか、またそうでないものもあり、そうであるものは何なのか?まだわからないことだらけです。

私自身が感じたことは、「人間が見出しているものことそのもの」が規則性なのかもしれない,そして、「不規則こそ人為的、作為の究極なのではないか?」ということです。



「ミックスについて」


上記のコンセプトから、この曲では、StudioOneでのミキシングにおいても、Musescoreでの作曲時のデータ(音色、音符)にほとんど手を加えておらず、音質的な補正・補強のみにとどめています。